Začíname podnikať, chceme rozbehnúť vlastný biznis a zarábať sami na seba. Na čo všetko si dať pozor, ak som začínajúci podnikateľ? Čo je potrebné si pripraviť v skorých začiatkoch? Pozorne si prečítajte všetkých 8 bodov a uistite sa, že v nich máte jasno. Vykročme tou správnou nohou a začnime podnikať.

1. Nápad a predstava, keď začíname podnikať

Byť nezávislým voči séfovi či akémukoľvek zamestnávateľovi a mať vlastný príjem je dokonalá predstava asi každého z nás. Mnoho začínajúcich podnikateľov ,,chce podnikať”. V tomto bode to však končí. Poďme si vysvetliť prečo.

začíname podnikať nápad

Niektorí dokonca nemajú ani predstavu o oblasti podnikania či konkrétnom produkte/službe. Ak teda začíname podnikať, musíme mať jasný cieľ, čo chceme ľuďom ponúkať. Krok číslo dva je analýza trhu, a teda či je môj nápad vhodný natoľko, aby som dokázal byť úspešný a na trhu prerazil.

Keď začíname podnikať, skúsme si odpovedať na niekoľko otázok:

Sme jediný na trhu, ktorý daný produkt či službu ponúka?

Aká je naša konkurencia?

Čím sa odlišujeme od druhých?

Prečo a ako chceme ľudí zaujať, aby si vybrali práve nás?

2. Cena výsledného produktu/služby

Podstatnou časťou je vyčísliť výslednú cenu. Náklady produktu/služby + zisk = CENA. 

Cena teda pozostáva zo vzťahu ponuky a dopytu. Ponuka zo strany firmy a dopyt zo strany kupujúcich/zákazníkov, ktorý vychádza z ich potrieb a pripravenosti.

začíname podnikať produkt
Dbajte preto na to, aby ste sa nedostali do situácie, že vaše náklady budú prevyšovať cenu produktu. V tomto prípade sa vaša loď začne určite potápať. A vy spolu s ňou. Proces stanovenia ceny je naozaj veľmi náročný, keďže cena musí byť aj konkurencie schopná.

3. Cieľová skupina

Pre koho je vaša ponuka určená? Poznáte svoju cieľovú skupinu? Áno, aj v tomto bode by ste mali mať jasno. Definovať a vymedziť cieľových zákazníkov je potrebné aj kvôli propagácii výrobkov, zadávaniu reklamy a celkovému marketingu, ktorý je pre firmu nutnosťou. Prečítajte si článok o tom, prečo je marketing pre firmu dôležitý.

Svoje publikum je potrebné špecifikovať, poznať jeho hodnoty a potreby, len tak ich dokážem naplniť. To všetko vedie k spokojnosti zákazníkov a úspešnosti firmy, ktorej potom nebude robiť problém produkovať zisk.

začíname podnikať cieľová skupina

4. Začíname podnikať – sám alebo so spoločníkom

Možno máte dobrého kamaráta, známeho či poznáte niekoho, koho zaujíma rovnaká oblasť ako vás. Nápad ,,ísť do toho spoločne” je hneď na svete.

Vyjsť to môže, ale aj nemusí. Ak by sme dokázali veci dopredu predvídať, verte, tisícky firiem by mohlo byť stále na svete a fungovať bez akýchkoľvek problémov, ktoré sa zakladali práve na tomto nápade. V živote vám nikdy nikto nič nezaručí, preto ani na túto dilemu neexistuje jasné ÁNO alebo jasné NIE.

začíname podnikať spolupráca
Viac hláv, viac nápadov. Spolupráca je vítaná vždy a v každej sfére, avšak v tomto prípade sa môže stať rizikovou. ,,Ja mu však verím, on by ma nikdy nesklamal či nezradil.” Že za niekoho dáte aj ruku do ohňa? Pozor, aby ste sa nepopálili.

5. Pozor na zákony

Táto časť je jednou z najnepríjemnejších z hľadiska tzv. papierovačiek a vybavovačiek. Ak začíname podnikať, naše prvé kroky vedú na živnostenský úrad, kde je potrebné vybaviť si živnostenské oprávenie.

Po živnostenskom úrade je nevyhnutná návšteva zdravotnej a sociálnej poisťovne a daňového úradu (v prípade ak ste vedený na úrade práce, tak je potrebné oznámiť začatie podnikania aj tam). Tieto tri inštitúcie vás tak budú sprevádzať počas celého vášho fungovania, keďže ako podnikateľ musíte zo zákona platiť odvody.

Neberte to všetko na ľahkú váhu, dajte si na tom naozaj záležať a vyhnete sa tak zbytočným podĺžnostiam.

Štát vám pri rozbiehaní podnikania môže finančne pomôcť. Ak ste evidovaný na úrade práce, môžete získať príspevok. Ako na to?

začíname podnikať zákony

6. Krátkodobé a dlhodobé plány

Určite by ste sa nemali len tak bezhlavo rútiť ,,do prázdna”. Na začiatku si stanovte ciele. Stanovené ciele by mali byť rozumne nastavené a mali by byť reálne.

V marketingu sa tento proces označuje termínom strategické plánovanie. Najprv si určím krátkodobý cieľ a následne si vyberiem vhodné marketingové nástroje k jeho dosiahnutiu. Postupnými menšími cieľmi sa dopracujem k dlhodobému plánu. To všetko ma má motivovať k napredovaniu, úspešnému fungovaniu firmy a práci. Čo všetko je potrebné zvážiť v rámci strategického plánovania?

Ak vám niektorý z plánovaných cieľov nevyšiel, nezúfajte a nebaľte to hneď. Snažte sa urobiť dodatočnú analýzu a dospieť ku koreňu veci. Zistite, kde ste urobili chybu a v budúcnosti sa jej vyvarujte.
začíname podnikať plány

7. Začíname podnikať = viac výdavkov ako príjmov

Určite sa pripravte na to, že spočiatku budete mať viac výdavkov ako príjmov. Nečakajte, že po niekoľkých dňoch podnikania alebo mesiaci sa vám začnú na účet sypať peniaze. Po finančnej stránke budete pravdepodobne často balansovať na ,,hrane svojej peňaženky”. Celý proces rozbiehania podnikania je naozaj náročný a poriadne zdĺhavý. Nevzdávajte to hneď, buďte trpezlivý a výsledky sa dostavia.

8. Získavanie zákazníkov

Každý podnikateľ musí mať plán a vedieť, odkiaľ bude získavať zákazníkov. Myslite na to, že váš biznis je od ľudí doslova závislý, v opačnom prípade sa nedočkáte žiadneho príjmu.

V prvom rade musíte svoje publikum o nástupe vašej ponuky na trh informovať. Je potrebné, aby boli informácie jasné, zrozumiteľné a hlavne, aby zákazníkom postačovali. Vyzdvihnite vlastnosti produktu či služby a informáciu podajte pútavo, ale pravdivo. Keď ľudia nedostanú to, čo ste im sľubovali, máte problém a vopred prehraté. Navyše si koledujete o zlé referencie.

začíname podnikať získavanie zákazníkov

Rozumne si zvoľte kanál, teda médium, prostredníctvom ktorého budete do firmy získavať nových zákazníkov. V dnešnej dobe je veľa možností, ako dokážete potencionálnych zákazníkov osloviť. Ak si neviete dať rady a potrebujete pomôcť s prilákaním nových zákazníkov do firmy, prihláste sa na kurz začínajúci podnikateľ

Chcete si zarábať ako freelancer? Zistite, kto je freelancer a aká je jeho práca alebo freelancer práca: v čom byť odborníkom.

Pomohol vám tento článok? Zdieľajte ho so svojimi blízkymi.