Ak čítate tento článok ako sa pripraviť na pohovor, pravdepodobne si kladiete otázky. Prečo práve Vás nepozvali na pohovor? Alebo prečo, keď ste boli na pohovore, tak sa Vám ani neozvali?

Pripravil som článok, na základe absolventov nášho kurzu, kde Vám vysvetlím, aké chyby najčastejšie robia uchádzači o prácu.

Čo sa dozviete v článku?

  • Ako sa pripraviť na pohovor a vybrať firmu pred zaslaním životopisu
  • Ako zaujať v životopise
  • Motivačný list je 50% úspechu
  • Ako sa obliecť na pohovor
  • Zákerné otázky na pohovore
  • Ako získať nových zákazníkov

Ako sa pripraviť na pohovor?

Keď si hľadáte prácu, prvé, čo otvoríte je web stránka portálov napr. profesia.sk alebo kariera.sk a pozeráte voľné pracovné pozície. Prezeráte si ponuky, páči  sa Vám jedna, druhá, tretia.  Na konci popisu ponuky má každý portál tlačidlo “Zaslať životopis”. Jedným kliknutím pošlete životopis a poviete si, možno sa mi ozvú. Ani si neuvedomíte a za 30 minút rozpošlete aspoň 10 životopisov. Takmer všetci účastníci nášho kurzu takto fungujú. Zabúdajú však, že robia jednú a tu istú chybu. Nevedia totiž, čím sa firma zaoberá alebo čo ponúka. Váš životopis zapadne medzi ostatné a nikto si nepovie “tomuto uchádzačovi zavolajte prvému, jeho životopis vyzerá super”.

Ak potrebujete vedieť aká je náplň práce asistetnky, prečítajte si ich v tomto článku

Skôr než zašlete životopis, preštudujte si web stránku firmy a nezabudnite ani na firemný Facebook profil, aby ste mali prehľad o tom, čo firma robí. Táto časť je veľmi dôležitá ako sa pripraviť na pohovor, pretože budete vedieť, aké služby alebo produkty firma ponúka. Svoj životopis či motivačný list si tak dokážete pripraviť kvalitnejšie.

Čo  všetko vieme zistiť o firme?

Počas písania článku „ako sa pripraviť na pohovor“ som si na stránke profesia.sk vyhľadal voľné pracovné miesta v Košiciach. Takýchto ponúk som našiel mnoho, avšak vybral som si jednu konkrétnu. Spolu sa teda pozrime, čo všetko vieme zistiť.
Firma má voľnú pozíciu s názvom “asistentka ekonomického oddelenia”, pričom popísaná náplň práce je veľmi stručná, a to “administratívne a sekretárske práce”.

Následne som si pozrel ich web stránku. Ide o firmu, ktorá ponúka tepelné čerpadlá pre domy. Celkom zaujímavá oblasť. Skúsil som hľadať aj ich Facebook stránku, no nič som nenašiel.   

Nekomunikujú so svojimi zákazníkmi prostredníctvom internetu, nemajú Live chat. Nepíšu ani blogy, aby na svojej stránke zverejňovali referencie a ukázali, že sú na danú oblasť experti.

 Sú tieto nedostatky, s ktorými viete firmu zaujať, pre Vás postačujúce na to, aby ste vyriešili ich problém? Určite áno.

Prečo by administratívny pracovník nemohol vedieť spravovať Facebook stránku? Prečo by nemohol napísať blog a priniesť nových zákazníkov? Prečo by nemohol odpovedať na otázky na Live chate, ale čaká iba na email alebo telefonický rozhovor?

Kedže už máme informácie ako sa pripraviť na pohovor, a teda vieme s čím môžeme zaujať, tak sa môžeme pustiť do prípravy životopisu a písania motivačného listu . Ak s tým potrebujete pomôcť, kľudne sa obráťte na nás. Na našich kurzoch pomáhame uchádzačom, aby získali prax a otvorili sa im tak nové možnosti pri získaní práce.

ako sa pripraviť na pohovor životopis

Ako zaujať v životopise?

Zamestnávatelia si všímajú najskôr Váš životopis. Ten rozhoduje, či Vás na pohovor pozvú alebo jednoducho zapadne prachom na stolíku.

Netreba zabúdať, že životopis je Vašou prezentáciou. Je to prvotná informácia o Vás, ktorá sa zamestnávateľovi dostane do rúk.

Ak Váš životopis zíva prázdnotou alebo v ňom máte vyplnené len základné informácie, čo myslíte? Aký prvý dojem zanecháte? Sú tieto informácie v životopise naozaj postačujúce k získaniu práce?

Pozrime sa na to, čo si zamestnávatelia všímajú.

Názvy predchádzajúcich pracovných zamestnaní

Toto vypovedá o Vašich dostatočných skúsenostiach. Je to úplne v poriadku, keď do každej firmy zašlete upravený (unikátny) životopis pre konkrétnu firmu. Ak niekto hľadá vyslovene pozíciu “asistentka ekonomického oddelenia” a Vaše predchádzajúce zamestnanie sa s tým stotožňuje, tak si to zmeňte. Zamestnávateľa predsa zaujmete na základe toho, že sú Vaše skúsenosti rovnaké s tým, čo sám očakáva.

Náplň práce pre konkrétne pracovné pozície

Väčšina uchádzačov v životopise uvádza všeobecné náplne práce napríklad “administratívna podpora”. Ten, kto to číta, si však nedokáže predstaviť, čo presne ste robili. Uvedená informácie je, uznajte sami, veľmi všeobecná.

Rozpíšte to na konkrétne náplne, že ste:

  • pripravovali reporty pre nadriadeného
  • vytvárali prezentačné materiály
  • komunikovali so zákazníkmi na Facebooku.

Čím viac svoju náplň špecifikujete a konkretizujete, tým bude Váš životopis zaujímavejší.

Certifikáty,  vzdelanie a Vaše silné stránky

Táto časť dopĺňa komplexný obraz o Vás. Prečo? Pretože je veľmi dôležité, že na hľadanú profesiu máte aj potrebné vzdelanie, ktoré ste mohli získať v škole alebo na rôznych kurzoch. Ak zamestnávateľ požaduje level EXPERT pre Excel a Word, tak určite nestačí, že to napíšete. Prídete na pohovor a povie Vám, aby ste použili funkciu VLOOKUP. Čo spravíte? Budete tápať. Certifikátom len potvrdíte, že ovládate všetky pokročilé funkcie. Excel dnes nie je len o vytváraní tabuliek.

Pokiaľ čakáte a posielate životopisy tak si spravte kurzy zadarmo. Dnes Vám ich úrad práce preplatí a Vy si doplníte svoj životopis a získate prax. Preto aj my poskytujeme kurzy zamerané práve na administratívu a marketing.

A prosím, nepíšte do životopisu, že lyžujete, počúvate hudbu a čítate knihy. S týmto sa stretávam veľmi často. Prečo by to niekoho malo zaujímať? Napíšte len to, čo robíte vo voľnom čase a čo pomôže firme. Napríklad, sledujem a čítam zahraničné weby zamerané na komunikáciu Facebooku. Každý zamestnávateľ očakáva niečo navyše, tak ho zaujmite. Máte na to priestor.

ako sa pripraviť na pohovor motivačný list

Motivačný list je 50% úspechu

Ďalšou dôležitou súčasťou životopisu je motivačný list. Veľa uchádzačov ich nepíše alebo si stiahne len dostupnú šablónu a tú aj pošle. Motivačný list Vám však dáva jedinečnú možnosť ako sa pripraviť na pohovor a zaujať zamestnávateľa. Prečo to teda nevyužiť vo svoj prospech?

V motivačnom liste máte možnosť opísať svoje zručnosti plus všetko to, čo dokážete danej firme ponúknuť navyše.  Tento priestor slúži práve na to,  čo ste sa o firme dozvedeli na webe, keď ste ju hľadali.

Ukážte, že o firme niečo viete

Každého osloví, keď si naštudujete, čo daná firma robí. V motivačnom liste tak dokážete opísať, s čím viete firme pomôcť. Ak firma nemá na stránke live chat a Vy ho viete spravovať, tak im to napíšte. Uveďte, že dokážete komunikovať prostredníctvom moderných nástrojov a zvládnuť toho viac.

Ponúknite firme niečo navyše

Že Vám nerobí problém ostať dlhšie v práci a pomôžete s čím bude treba? Veď to je základ firmy. Ľudia, ktorí firme pomáhajú a snažia sa, aby napredovala.

Alebo napíšte, že ste fanúšik ich produktov a máte množstvo nápadov, s čím im môžete pomôcť.

Píšte len pravdu

Môže sa stať, že Vás pozvú na pohovor a Vy tak budete musieť odpovedať na otázky. Klamaním sa zbytočne dostanete do nepríjemných situácií. Neprikrášľujte preto realitu.

Zapracujte tieto rady do procesu ako sa pripraviť na pohovor predtým, než zašlete svoj životopis. Neposielajte životopisy krížom-krážom. Odlíšte sa od ostatných. Naším kurzom moderná asistetnka Vám s tým pomôžeme.

ako sa pripraviť na pohovor oblečenie

Ako sa obliecť na pohovor

Veľká chvíľa, kedy sa so zamestnávateľom stretávate osobne a musíte “zahviezdiť”.

Práve tu vstupuje do hry kľúčový pojem – sebaprezentácia.  

Čas, vyčlenený na pracovný pohovor, je pomerne krátky na to, aby zamestnávateľ dokázal dostatočne a objektívne posúdiť pracovné zručnosti uchádzača. Je preto dôležité využiť tento priestor na maximum a vyťažiť zo svojej osobnosti čo najviac.

Fakt, že šaty robia človeka a že základy pravidelnej hygieny (či telesnej alebo tej ústnej 🙂 ) je, dúfam, známy už každému z nás. Či?

Tepláky a kraťasy sú naozaj tabu !

Oblečenie o Vás vypovedá, či máte skutočný záujem o danú pozíciu alebo ste už absolvovali XY pohovor a posielate životopisy ako na bežiacom páse.

Všímam si, ako chodia uchádzači na pohovor. Kto berie pohovor vážne, dbá vždy na všetky detaily, aby vyzeral skvelo a zaujal. A áno, naozaj zaujme.

Avšak, ak už ste absolvovali spomínaný XY pohovor, tak si dávate menší pozor na to, čo máte na sebe. Práve to je dôvod, prečo z Vás vyžaruje pocit, že ste prišli len z dôvodu zaslania množstva životopisov. Vy vlastne ani neviete, ku komu a do akej firmy ste prišli. Dbajte preto na to, čo si na pohovor oblečiete.

Ako sa pripraviť na pohovor – určite nebudú chýbať ani zákerné otázky

Ak ste typ človeka, ktorý už naozaj absolvoval niekoľko pohovorov, určite Vám nebude neznáma otázka typu  “Prečo ste práve k nám poslali životopis?”. Určite viete, o čom hovorím.

Nikdy neodpovedajte štýlom “Prepáčte, čo vlastne robíte? Lebo som už poslal 100 životopisov a vlastne ani neviem, ako sa Vaša firma volá”. Touto odpoveďou sa Vám práve zavreli všetky dvere (a aj okná ) vo firme.

Zákerných otázok je veľmi veľa, napr.:

  • Prečo by sme mali vybrať práve Vás?
  • Aké máte silné stránky?
  • Aké máte slabé stránky?

Všetky odpovede závisia od uhla pohľadu. To, čo na niekoho pôsobí príjemne, inému sa môže zdať nesympatické. Na tieto odpovede však neexistuje správna odpoveď. Východiskom je – “ byť pánom situácie”.  

Skúste sa zamyslieť nad svojimi silnými stránkami a pouvažovať nad tým, čo by Vás ako zamestnávateľa zaujalo.

Aj spôsobom, ako na zákerne otázky odpovedať, sa na našom kurze zaoberáme. Ak máte priestor,čas a chuť, kľudne sa na nás obráťte.

 Posledná zákerná otázka: “Aké funkcie v Exceli poznáte?”

Viete, prečo to zamestnávatelia robia? Lebo dnes si každý napíše do životopisu “Profesionálna úroveň MS Office”. No realita po prijatí do zamestnania je už úplne iná. Je preto potrebné overiť si to už na pracovnom pohovore.

Tí, ktorí absolvovali pohovory v administratíve, marketingu či iných podobných oblastiach sa s najväčšou pravdepodobnosťou stretli so zadaniami úloh v Exceli alebo Worde. Na prvý pohľad to môže väčšinu ľudí zastrašiť. Čo však v prípade, ak ovládate základné či niektoré pokročilé funkcie?

Skúsenosti absolventov našich kurzov hovoria, že ak túto otázku dostali, vždy vedeli odpovedať. Dokonca dokázali použiť všetky funkcie v praxi. Vzdelávajte sa aj v tejto oblasti, my Vám s tým na kurze moderná asistentka pomôžeme a Vy už potom budete vedieť, ako sa pripraviť na pohovor.

ako sa pripraviť na pohovor marketing

Ako získať nových zákazníkov

Čo by ste povedali na to, ak by ste sa na pohovore prezentovali spôsobom, že dokážete do firmy priniesť nových zákazníkov? Aj toto je jedna z možností, ako zaujať a odprezentovať sa.

Ako môže získať nových zákazníkov administratívny pracovník?

  • dokáže inzerovať na Facebooku
  • dokáže komunikovať so zákazníkmi cez Live-chat
  • vie napísať firemný blog a zaručiť, aby firma bola v Googli na prvom mieste
  • vie spraviť jednoduchú inzerciu na Googli
  • vie zákazníkom rozposlať email

Všetky tieto vlastnosti Vás naučíme, získate prax a pomôžeme Vám ľahšie získať prácu.

Ukážte, že dokážete byť prínosným zamestnancom pre firmu. Prihláste sa na rekvalifikačný kurz REPAS KOŠICE, zaujmite na pracovnom pohovore a začnite zarábať v novej práci.

Ak nevieš o tom, že môžeš využiť rekvalifikačné kurzy, tak si prečítaj tento článok.

Dúfam, že vám moje rady a tipy ako sa pripraviť na pohovor pomôžu. Budem veľmi rád, ak nám do komentára napíšete, s čím konkrétne ste sa pri hľadaní práce stretli,  ako ste zamestnávateľa zaujali alebo dokázali vyriešiť neočakávanú situáciu na pohovore.

Chcete vedieť, aké kurzy poskytujeme?